Data publikacji : 2025-12-15

Zmediatyzowany obraz

Abstrakt

Artykuł analizuje wpływ mediatyzacji na obraz nieruchomy w kontekście współczesnej komunikacji nowych mediów, badając dwukierunkowe, wzajemne oddziaływanie logiki mediów i obrazów. Podkreśla dominację obrazu w mediach społecznościowych i jego wpływ na ewolucję mediów tradycyjnych. Analiza odwołuje się do semiologicznej koncepcji Rolanda Barthesa (głównie w zakresie trzech sensów oraz denotacji i konotacji), koncentrując się na semantyce obrazu i jego potencjale perswazyjnym. Podkreślona została automatyzacja procesów percepcji i kontekstualizacji, które ułatwiają manipulację odbiorcą zmediatyzowanych obrazów. Wnioski wskazują, że takie obrazy stały się skutecznym, choć często nieprzewidywalnym pod względem skutków, narzędziem perswazji, kształtującym rzeczywistość społeczną. Ze względu na masowość percepcji obrazów i tworzenie ogólnego kontekstu odbiorczego, do sfery odbiorczej przebija się przede wszystkim potencjał znaczeń, co w perswazji pozwala na wykorzystanie znacznej pojemności semantycznej obrazów. Otwarty charakter semantyczny obrazu i łatwość wykorzystania mechanizmów psychologicznych i pragmalingwistycznych w konstruowaniu obrazowych przekazów perswazyjnych, stanowi jedną z wad komunikacyjnych i zarazem zalet perswazyjnych komunikacji zmediatyzowanym obrazem.

Słowa kluczowe:

denotacja, język, komunikacja, konotacja, media społecznościowe, mediatyzacja, obraz, perswazja, pragmatyka, semiologia



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Szewczyk, M. (2025). Zmediatyzowany obraz. Roczniki Kulturoznawcze, 16(4), 75–92. https://doi.org/10.18290/rkult25164.5

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Kulturoznawcze · ISSN 2082-8578 | eISSN 2544-5219 | DOI: 10.18290/rkult

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)