Altheide, David L. „Media Logic”. W: The International Encyclopedia of Political Communication, red. Gianpietro Mazzoleni, 1-7. Malden: Wiley Blackwell: 2016. https://doi.org/10.1002/9781118541555.wbiepc088.
Altheide, David L. i Robert P. Snow. Media Logic. Beverly Hills: Sage Publications, 1979.
Antas, Jolanta. O kłamstwie i kłamaniu. Kraków: Universitas, 2000.
Barthes, Roland. „Retoryka obrazu”. Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 76, nr 3 (1985):289-302.
Barthes, Roland. „Trzeci sens”. Kino 11 (1971):37-41.
Barthes, Roland. Podstawy semiologii. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2009.
Barthes, Roland. System mody. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2005.
Barthes, Roland. Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1996.
Bergstrom, Bo. Essentials of Visual Communication. London: Laurence King Publishing, 2008.
Bordwell, David i Kristin Thompson. Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2010.
Broz, Matic. „Photo statistics: How many photos are taken every day?”. Dostęp 31.03.2025. https://photutorial.com/photos-statistics.
Couldry, Nick i Andreas Hepp. „Conceptualizing mediatization”. Communication Theory 23, nr 3 (2013):191-201.
Couldry, Nick i Andreas Hepp. Mediated construction of reality. Cambridge–Malden: Polity Press, 2017.
Driven, Reneé, Günter Radden i Elżbieta Tabakowska. „Kognitywne podstawy języka: język i myśl”. W: Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. Elżbieta Tabakowska, 15-44. Kraków: Universitas, 2001.
Fairclough, Norman. Language and power. Harlow: Longman Group UK, Limited, 1989.
Gabriel, Trip. „Thomas Hoepker, Who Captured an Indelible 9/11 Image, Dies at 88”. New York Times. Dostęp 31.03.2025. https://www.nytimes.com/2024/07/13/arts/thomas-hoepker-dead.html.
Gruchoła, Małgorzata. „Od Pokolenia X do Pokolenia Alpha – wartości mediów”. W: Współczesne media: wartości w mediach, wartości mediów, t. 2: Wartości mediów, red. Iwona Hofman i Danuta Kępa-Figura, 31-48. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2014.
Helman, Alicja i Jacek Ostaszewski. „Radziecka szkoła montażu”. W: Historia myśli filmowej. Podręcznik, red. Alicja Helman i Jacek Ostaszewski. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2008.
Herbich, Piotr. „Koncepcja pamięci w Materii i pamięci Henri Bergsona”. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 49, nr 1 (2004):61-75.
Hjarvard, Stig. „The Mediatization of Society. A theory of the media as agents of social and cultural change”. Nordicom Review 29 (2008):105-134.
Hjarvard, Stig. Mediatization of Culture and Society. London–New York: Routledge, 2013.
Karremans, Johan C., Wolfgang Stroebe i Jasper Claus. „Beyond Vicary’s fantasies: The impact of subliminal priming and brand choice”. Journal of Experimental Social Psychology 42, nr 6 (2006):792-798.
Kawka, Maciej. „Komunikowanie wizualne a nauka o mediach – współczesność i perspektywy”. Media i Społeczeństwo 5 (2015):13-21.
Kidoń, Dagna. Społeczne uwarunkowania odbioru sztuki współczesnej. Badania z wykorzystaniem okulografii. Łódź: Uniwersytet Łódzki, 2023. Niepublikowana praca doktorska. https://dspace.uni.lodz.pl/handle/11089/48098. 31.03.2025.
Krotz, Friedrich i Andreas Hepp. „A concretization of mediatization: How ‘mediatization works’ and why mediatized worlds are a helpful concept for empirical mediatization research”. European Journal for the Philosophy of Communication 3, nr 2 (2012):137-152.
Krotz, Friedrich. „The Meta-process of ‘Mediatization’ as a conceptual frame”. Global Media and Communication 3 (2007):256-260.
Lasswell, Harold D. „The Structure and Function of Communication in Society”. W: The Process and Effects of Mass Communication, red. Wilbur Schramm i Donald F. Roberts, 84-99. Chicago–London: University of Illinois Press, 1971.
Meibauer, Jörg. „Lying, Implicating, and Presupposing”. W: The Oxford Handbook of Lying, red. Jörg Meibauer, 193-202. Oxford: Oxford University Press, 2018.
Mobbs, Dean, Nikolaus Weiskopf, Hakwan C. Lau, Eric Featherstone, Ray J. Dolan i Chris D. Frith. „The Kuleshov Effect: the influence of contextual framing on emotional attributions”. Social Cognitive and Affective Neuroscience 1, nr 2 (2006):95-106.
Sapienza, Zachary S., Narayanan Iyer i Aaron S. Veenstra. „Reading Lasswell’s Model of Communication Backward: Three Scholarly Misconceptions”. Mass Communication and Society 18, nr 5 (2015):599–622. https://doi.org/10.1080/15205436.2015.1063666.
Schmandt-Besserat, Denise Erard i Michael Erard. „Origins and Forms of Writing”. W: Handbook of Research on Writing. History, Society, School, Individual, Text, red. Charles Bazerman, 7-22. New York: Routledge, 2007.
Seo, Kiwon. „Meta-Analysis on Visual Persuasion – Does Adding Images to Texts Influence Persuasion?”. Athens Journal of Mass Media and Communications 6, nr 3 (2020):177-190. https://doi.org/10.30958/ajmmc.6-3-3.
Szpunar, Magdalena. „Kultura obrazu a ikonosfera Internetu”. Studia Medioznawcze 3, nr 34 (2008):105-124.
Tarsa, Monika. „Czas – pamięć – fotografia próba fenomenologicznej refleksji nad fotografią”. Estetyka i Krytyka 7/8 (2/2004-1/2005):164-175.
Tversky, Amos i Daniel Kahneman. „Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases”. Science 185, nr 4157 (1974):1124-1131. https://doi.org/10.1126/science.185.4157.1124. Dostęp 31.03.2025.
Wenxiu, Peng. „Analysis of New Media Communication Based on Lasswell’s ‘5W’ Model”. Journal of Educational and Social Research 5, nr 3 (2015):245-250.
Żygulski, Zdzisław. Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa. Warszawa: PWN, 1982.