Data publikacji : 2025-09-30

Symfonia ducha - pejzaże myśli. Wstęp do filozofii sztuki chińskiej

Abstrakt

Chinese art integrates aesthetics, ethics, and spirituality, presenting the artist as a scholar and guardian of harmony. Calligraphy, painting, and music serve as tools for self-cultivation and expressions of cosmic order. The “Four Treasures of the Literati” form the foundation of artistic practice, while emptiness plays a crucial compositional role, emphasizing the significance of the unseen. Colors reflect the theory of the Five Elements, and feng shui harmonizes space according to the flow of qi. Music embodies the balance between heaven, earth, and the human heart. Confucianism stresses the moral dimension of art, Daoism emphasizes spontaneity, and Buddhism highlights spiritual transcendence. Art functions not as an isolated entity but as a means of shaping both individuals and society. The analysis of classical sources and contemporary studies presents Chinese aesthetics as a dynamic dialogue between tradition and modernity. The article offers an interdisciplinary perspective on Chinese art philosophy, underscoring its role in fostering harmony and spiritual growth.

Słowa kluczowe:

Chińska estetyka, kaligrafia, pustka (kōng, 空), qi (氣), feng shui (風水), harmonia, konfucjanizm, taoizm, buddyzm w sztuce, sztuka chińska, filozofia chińska



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Kulturoznawcze · ISSN 2082-8578 | eISSN 2544-5219 | DOI: 10.18290/rkult

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)