Data publikacji : 2024-06-26

„Humanizacja Algorytmów” – wprowadzenie

Abstrakt

Postęp techniczny uzurpuje sobie miano swoistego architekta humanizacji algorytmów i sztucznej inteligencji. Coraz częściej proponuje substytuty, którym rzeczywistość nie bardzo potrafi sprostać. Intensywny rozwój technologii AI, połączony z częstszym jej wykorzystywaniem, zmienia jej status i postrzeganie. Z wytworu człowieka – tj. narzędzia, przedmiotu – przyjmuje postać „podmiotu społecznego”. Technologie generatywne, chatboty, roboty społeczne zapraszając do interakcji, implikują namiastkę komunikacji, „humanizując” technologicznego interlokutora. Rozwój technologii informatycznych i generatywnych, implikując tworzenie coraz bardziej złożonych i samodzielnych algorytmów i robotów humanoidalnych, przyczynia się nie tylko do zmiany reakcji i postaw ludzi wobec nich, lecz także do przemiany samego procesu komunikacji. Przyznawanie ucieleśnionej sztucznej inteligencji autonomii działania oraz statusu podmiotu życia społecznego może prowadzić z jednej strony do dehumanizacji komunikacji, z drugiej zaś do humanizacji algorytmów, chatbotów i robotów.

Celem artykułu było wykazanie wpływu przypisywania cech osobowych algorytmom i sztucznej inteligencji – wytworom człowieka – na dehumanizację osoby ludzkiej i komunikacji. Artykuł ma charakter analityczno-opisowy.

Słowa kluczowe:

algorytm, osoba ludzka, podmiotowość, sztuczna inteligencja, robotyka społeczna, wytwór



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Kulturoznawcze · ISSN 2082-8578 | eISSN 2544-5219 | DOI: 10.18290/rkult

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)