Published : 2025-09-30

Symphony of the Spirit – Landscapes of Thought: An Introduction to the Philosophy of Chinese Art

Abstract

Chińska sztuka integruje estetykę, etykę i duchowość, ukazując artystę jako uczonego i strażnika harmonii. Kaligrafia, malarstwo i muzyka służą samodoskonaleniu i wyrażaniu kosmicznego ładu. „Cztery skarby uczonego” stanowią fundament praktyki artystycznej, a pustka pełni kluczową rolę kompozycyjną, podkreślając znaczenie niewidzialnego. Kolory odzwierciedlają teorię pięciu elementów, a feng shui harmonizuje przestrzeń zgodnie z przepływem qi. Muzyka wyraża równowagę między niebem, ziemią i ludzkim sercem. Konfucjanizm kładzie nacisk na moralny wymiar sztuki, taoizm – na spontaniczność, a buddyzm – na duchową transcendencję. Sztuka nie jest oddzielnym bytem, lecz narzędziem kształtowania człowieka i społeczeństwa. Analiza klasycznych źródeł i współczesnych badań ujawnia chińską estetykę jako dynamiczny dialog między tradycją a nowoczesnością. Artykuł przedstawia interdyscyplinarne ujęcie filozofii chińskiej sztuki, podkreślając jej rolę w budowaniu harmonii i duchowego rozwoju.

Keywords:

Chinese aesthetics, calligraphy, emptiness (kōng, 空), qi (氣), feng shui (風水), harmony, Confucianism, Daoism, Buddhism in art, Chinese art, chinese philosophy



Details

References

Statistics

Authors

Download files

pdf

Altmetric indicators


Cited by / Share


Roczniki Kulturoznawcze · ISSN 2082-8578 | eISSN 2544-5219 | DOI: 10.18290/rkult

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Articles are licensed under a Creative Commons  Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)