Data publikacji : 2025-09-30

Stefan Swieżawski – warunek możliwości historiografii filozoficznych problemów

Abstrakt

W artykule podjęto problem uzasadnienia koncepcji historiografii problemów filozoficznych rozumianych jako kwestie analogicznie tożsame na przestrzeni dziejów. Początkowo autor sytuuje tę koncepcję w kontekście tzw. szkoły lubelskiej, wskazując na historyczne i filozoficzne tło, w którym Stefan Swieżawski i Mieczysław A. Krąpiec sformułowali ideę „filozoficznej historii filozofii”, zorientowanej na systematyczne badanie powracających pytań metafizycznych. Następnie opisano krytykę Hansa-Georga Gadamera dotyczącą historycznej tożsamości problemów filozoficznych, sugerując, że analogiczna tożsamość proponowana przez Swieżawskiego może znaleźć teoretyczne wsparcie w teorii analogii, opracowanej w tomizmie i przez Izydorę Dąmbską. Autor omawia również konkretne przykłady badań historyczno-teoretycznych (Marka J. Siemka, Arthura O. Lovejoya i Stanisława Judyckiego), pokazując, w jaki sposób pewne pytania filozoficzne zachowują swoją tożsamość pomimo historycznych przekształceń. Na koniec autor rozważa możliwości rozszerzenia i wzmocnienia argumentów na rzecz historiografii problemów przez koncepcję „długiego trwania” Fernanda Braudela.

Słowa kluczowe:

historiografia problemów filozoficznych, analogiczna tożsamość, metafizyka, teoria analogii, długie trwanie, filozoficzna historia filozofii



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Filozoficzne · ISSN 0035-7685 | eISSN 2450-002X
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)