Data publikacji : 2025-09-30

Stefana Swieżawskiego interpretacja Tomasza z Akwinu koncepcji jednostkowienia duszy ludzkiej w świetle wybranych stanowisk tomistycznych

Abstrakt

W artykule przedstawiam główne tezy rozprawy Stefana Swieżawskiego Centralne zagadnienie tomistycznej nauki o duszy (Commensuratio animae ad hoc corpus). Podkreślam różnice między interpretacją Swieżawskiego a sposobami odczytania koncepcji Akwinaty we współczesnym tomizmie, koncentrując się na następujących zagadnieniach: problematyce jednostkowienia w ogóle, problematyce jednostkowienia duszy ludzkiej, problematyce związanej z pojęciem ciała i teorią animacji. Zwracam uwagę, że koncepcja commensuratio stanowiła dobre uzasadnienie dla głównych tez chrześcijańskiej antropologii, takich jak jednostkowa nieśmiertelność duszy, perspektywa zmartwychwstania ciałem czy wizja człowieka jako jedności psychofizycznej (antyplatonizm). Ukazuję, że koncepcja embriogenezy w wersji Akwinaty, którą Swieżawski akceptował, jest dziś trudna do utrzymania zarówno ze względu na aktualny stan wiedzy biologicznej, jak i trudności metafizyczne. W dyskusji nad problematyką zasady jednostkowienia proponuję potraktować commensuratio animae ad hoc corpus jako zasadę kompletności jednostki, a nie samej jednostkowości.

Słowa kluczowe:

Tomasz z Akwinu, tomizm, jednostkowienie, dusza ludzka, hylemorfizm



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Filozoficzne · ISSN 0035-7685 | eISSN 2450-002X
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)