Punktem odniesienia dla przedstawionej w artykule analizy jest współczesna dyskusja nad metateoretycznym i społeczno-instytucjonalnym statusem filozofii, w której argumentuje siȩ na rzecz jej interdyscyplinarności. W artykule analizowane są dwa sposoby konceptualizacji filozofii: jako (mono)dyscypliny oraz jako dziedziny interdyscyplinarnej lub transdyscyplinarnej. Wprowadzenie zwraca uwagȩ na wewnȩtrzne zróżnicowanie filozofii i podstawowe podejścia w dyskusji nad jej statusem. Punkt 1, dotyczący filozofii jako (mono)dyscypliny, wskazuje główne kryteria charakteryzujące metateoretyczno-metodologiczny i społeczno-instytucjonalny status dyscypliny akademickiej oraz zwraca uwagȩ na zmienność kategoryzacji filozofii w wybranych współczesnych typologiach nauki (wiedzy). Punkt 2 prezentuje krytykȩ tezy, że filozofia jest dyscypliną, proponowaną w tekstach postulujących jej interdyscyplinarne uprawianie i sposób organizacji. Punkt 3 przedstawia podstawowe sposoby rozumienia interdyscyplinarności wystȩpujące w literaturze przedmiotu i w tym kontekście analizuje oraz rozwija tezȩ, że filozofiȩ można zasadnie konceptualizować jako dziedzinȩ transdyscyplinarną ze wzglȩdu na jej trzy cechy: radykalną ogólność, teoretyczność i syntetyzujący charakter. Konkluzja zarysowuje metateoretyczne i społeczno-instytucjonalne konsekwencje konceptualizacji filozofii jako dyscypliny i dziedziny transdyscyplinarnej. Artykuł jest pierwszym tekstem na gruncie polskim, który ujmuje filozofiȩ jako dziedzinȩ interdyscyplinarną, transdyscyplinarną w odniesieniu do dyskusji na temat dyscyplinarnych i interdyscyplinarnych form wiedzy.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Filozoficzne · ISSN 0035-7685 | eISSN 2450-002X
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)