Znany argument przeciwko cudom Davida Hume’a znajduje swoją kulminację w tzw. maksymie Hume’a. Zgodnie z ową maksymą, „żadne świadectwo nie wystarcza do wykazania autentyczności cudu, jeżeli nie jest ono tego rodzaju, że jego fałszywość byłaby większym cudem aniżeli fakt, który ma być na jego podstawie wykazany; a nawet w tym wypadku argumenty wzajemnie się niweczą i silniejszy daje nam pewność odpowiadającą jedynie temu stopniowi siły, który pozostaje po odjęciu siły argumentu słabszego”. W niniejszym artykule przedstawiam i krytycznie oceniam próby formalizacji maksymy Hume’a podejmowane we współczesnej filozofii analitycznej. Na tej podstawie proponuję własną formalizację maksymy Hume’a. Przeprowadzone analizy formalne wykorzystuję w ocenie argumentu Hume’a przeciwko cudom, rozumianego według tradycyjnej interpretacji. Wskazuję także cztery okoliczności, których spełnienie sprzyja wiarygodności świadectwa o cudzie. Analiza prowadzi do wniosku, iż sformalizowanie maksymy Hume’a pozwala odrzucić Hume’owski argument przeciwko cudom w jego tradycyjnej interpretacji i otwiera pod pewnymi warunkami możliwość uznania świadectwa o zajściu cudu.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Filozoficzne · ISSN 0035-7685 | eISSN 2450-002X
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)