Data publikacji : 2024-09-27

„Filozofia być może ma również swój chiliazm”. Immanuela Kanta przygotowania do filozoficznego projektu wiecznego pokoju

Abstrakt

W niniejszym artykule omówię kontekst w jakim Kant posłużył się teologicznym pojęciem chiliazmu. Kant wprowadził pojęcie chiliazmu, aby oddać złożoność realizowalności idei najwyższego dobra w świecie. Aby tego dokonać, Kant zdobył się na wysiłek uwolnienia chiliazmu od wyłącznie teologicznego sensu i nadał temu pojęciu znaczenie zgodne z własną filozofią. Wprowadzenie pojęcia „filozoficznego chiliazmu” oznacza alternatywę wobec strategii realizowalności idei najwyższego dobra, prezentowanej w Krytyce praktycznego rozumu. O realizowalności najwyższych celów moralności nie musimy myśleć jako o gwarantowanych tylko przez Boga. Przynajmniej od roku 1784 Kant daje do zrozumienia, że realizowalność tych celów jest do pomyślenia również w oparciu o gwarancje samej przyrody. Filozoficzny chiliazm jest więc oryginalną odpowiedzią Kanta na pytanie o realizowalność idei najwyższego dobra w świecie. Ostateczna odpowiedź zostaje udzielona w eseju Do wiecznego pokoju.

Słowa kluczowe:

Immanuel Kant, chiliazm, filozofia religii, filozofia historii



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Filozoficzne · ISSN 0035-7685 | eISSN 2450-002X
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)