Data publikacji : 2024-09-27

Doskonałość moralna i wolność w filozofii Anthony'ego Ashleya Coopera, trzeciego hrabiego Shaftesbury

Abstrakt

W artykule analizuję znaczenie pojęć dyspozycji moralnej i wolności w filozofii Anthony’ego Ashleya Coopera, trzeciego Earla Shaftesbury’ego (1671–1713) oraz ich związek z zagadnieniami tożsamości osobowej i doświadczenia estetycznego. Wskazuję, że tożsamość osobowa i wolność nie są dane człowiekowi z natury, ale raczej stanowią cel rozwoju osobowego. W ten sposób uzupełniam interpretację przedstawioną przez Laurenta Jaffro i Ruth Boeker, wskazując, że rygoryzm moralny charakterystyczny dla stanowiska stoickiego jest w ujęciu Shaftesbury’ego łagodzony przez wiarę we współczucie łączące ludzi oraz przez wagę, jaką przywiązuje on do doświadczenia piękna. Shaftesbury rozumie zatem wolność jako rezultat samodoskonalenia i wewnętrznej teleologicznej determinacji człowieka, a także jako wolność polityczną, będącą wynikiem wolnej debaty publicznej. Postulat wolności społecznej i politycznej łączy Shaftesbury’ego z wolnomyślicielami, takimi jak John Toland i Anthony Collins.

Słowa kluczowe:

Anthony Ashley Cooper Shaftesbury, tożsamość osobista, piękno, cnota, wolność, wolnomyślicielstwo



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Filozoficzne · ISSN 0035-7685 | eISSN 2450-002X
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)