Data publikacji : 2024-09-27

Prawo a wolność

Abstrakt

W niniejszym artykule skupię się najpierw na rozróżnieniu, jakiego Spinoza dokonuje w swoim dziele Tractatus theologico-politicus między różnymi dążeniami ludzkimi i dwiema różnymi koncepcjami prawa — naturalnego i ad arte — w odniesieniu do wolności. Wychodząc od tych rozróżnień i celu, jaki przyświeca Spinozie w jego filozoficznych dociekaniach, rozważę następnie, czy zaszła zmiana między wcześniej powstałym TTP a późniejszym, niedokończonym Tractatus politicus. Oba teksty naznaczone są naturalistycznym zwrotem, obojętnością wobec religii, moralną neutralnością, utożsamieniem prawa i władzy oraz zaprzeczeniem naturalnej hierarchii. Mimo to w TP można zaobserwować pewną zmianę — naturalistyczne przesłanki są w tym dziele wyraźniejsze, kondycja ludzka wysuwa się na pierwszy plan, a użycie pojęć staje się bardziej precyzyjne, na przykład „ludzie” zostają zastąpieni przez „tłum”. W poszukiwaniu źródeł i aspektów zwrotu naturalistycznego oraz specyficznej ewolucji pojęciowej między TTP a TP rozważymy przykład Machiavellego (a następnie Lukrecjusza), koncepcję wolnej republiki De la Courta opartą na Machiavellim oraz rewolucyjne idee Van den Endena mające na celu ulepszenie idei jego poprzedników. Różne aspekty związane z wykorzystaniem koncepcji tłumu w TP zostaną następnie przeanalizowane w odniesieniu do wspomnianych źródeł i aspektów, aby ostatecznie powrócić do wyjściowych pytań dotyczących prawa i wolności.

Słowa kluczowe:

Spinoza, Machiavelli, Lukrecjusz, De la Court, Van den Enden, wolna republika, demokracja, zwrot naturalistyczny, virtù, potential, wolny tłum



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Filozoficzne · ISSN 0035-7685 | eISSN 2450-002X
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)