Data publikacji : 2024-06-28

Wszechsubiektywność jako atrybut Boga

(tł. Marcin Iwanicki i Joanna Klara Teske)

Abstrakt

Autorka argumentuje, że istnienie subiektywności wymaga przypisania Bogu dodatkowego atrybutu, który nazywa wszechsubiektywnością. Jest to własność świadomego ujmowania z doskonałą trafnością i w sposób całkowity każdego świadomego stanu każdego świadomego stworzenia z pierwszoosobowej perspektywy tego stworzenia – z perspektywy ja. W obronie możliwości wszechsubiektywności odwołuje się do analogii z empatią. Jak argumentuje, że biorąc pod uwagę istnienie świadomych istot we wszechświecie, wszechsubiektywność wynika z takich tradycyjnych atrybutów, jak wszechwiedza i wszechobecność, i jest implikowana przez tradycyjne praktyki modlitewne. Na koniec, wykorzystując ideę ujmowania przez jedną osobę subiektywności drugiej, Autorka podaje pewne wyjaśnienie różnic między świadomościami Osób Trójcy Świętej.

Przekład na podstawie: Omnisubjectivity: A Defense of a Divine Attribute. The Aquinas Lecture, 2013 (Milwaukee: Marquette University Press, 2013). Nieznacznie zmieniona wersja tego wykładu ukazała się pod tytułem „The Attribute of Omnisubjectivity”, w: Linda Trinkaus Zagzebski, God, Knowledge, and the Good. Collected Papers in the Philosophy of Religion, 187–209 (Oxford: OUP, 2022) DOI:10.1093/oso/9780197612385.001.0001. Przekład za zgodą Autorki

Słowa kluczowe:

Bóg, tradycyjne atrybuty Boga, wszechsubiektywność, subiektywnść stworzeń



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Filozoficzne · ISSN 0035-7685 | eISSN 2450-002X
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)