W artykule najpierw omawiam główne tezy epistemologii Roberta Lockiego, której podstawę stanowi internalizm deontologiczny, antywoluntaryzm doksastyczny i eksternalizm metafizyczny. Następnie przedstawiam jego koncepcję wolności, rozumianą w kategoriach autodeterminacji, oraz wskazuję szereg problemów, do których ta koncepcja prowadzi. W kolejnej części podejmuję próbę pokazania, dlaczego jego argumenty transcendentalne za istnieniem wolności z krytyki deterministy są nieskuteczne. Jeden z głównych wniosków analiz ma postać metafilozoficznego warunku, jaki musi spełnić poprawny argument transcendentalny za daną tezą filozoficzną z krytyki stanowiska przeciwnego.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Filozoficzne · ISSN 0035-7685 | eISSN 2450-002X
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)