Arystoteles. 1982. Etyka nikomachejska. Tłum. Daniela Gromska. Warszawa: PWN.
Arystoteles. 1983. Poetyka. Tłum. Henryk Podbielski. Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Arystoteles. 1988. „Retoryka”. W: Arystoteles, Retoryka. Poetyka. Tłum. Henryk Podbielski. Warszawa: PWN.
Barthes, Roland. 1977. „Analiza retoryczna”. Tłum. Krystyna Falicka. Pamiętnik Literacki 68: 251–256.
Bednarz, Irena. 2020. „Z ingardenianów polskich”. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 29 (4/116): 53–74.
Benn, Gottfried. 2017. Czy poeta zmienia świat? Wybór esejów 1920–1953. Tłum. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Biemel, Walter. 1986. „Réflexions sur l’interprétation du Bild par Ingarden”. Reports on Philosophy 10; przedruk pt. Kritische Bemerkungen zu Ingardens Deutund des Bildes w: Analecta Husserliana, t. 30: Ingardeniana II, red. Hans H. Rudnick, 107–122. Dordrecht–Boston–London: Kluwer Academic Publishers, 1990 oraz w: „La Part de l’Œil. Revue annuelle de pensée des arts plastiques”. Art et Phénoménologie 7 (1991): 63–71.
Blumenthal-Barby, Martin. 2013. Inconceivable Effects. Ethics through Twentieth Century German Literature, Thought, and Film. Ithaca–New York: Cornell University Press and Cornell University Library.
Brogowski, Leszek. 1993. „Struktura konkretności i miejsca niedookreślenia u Ingardena”. Teksty Drugie 3: 63–80.
Buell, Lawrence. 1999. „Introduction: In Pursuit of Ethics”. Publications of the Modern Language Association of America 114 (1): 7–19.
Carroll, Noël. 2002. „Sztuka a krytyka etyczna: przegląd najnowszych kierunków badań”. Tłum. Jan Zięba. Teksty Drugie: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja 1/2 (73/74): 87, 81–115.
Chmielewska, Katarzyna. 2001. „Ukryte założenia i aporie teorii recepcji”. Pamiętnik Literacki 92(4): 5–27.
Chojna, Wojciech. 2020. „Ingarden i metafizyka literatury. Rozmowa z Wojciechem Chojną”. „Teologia Polityczna”. 13.06.2020. https://teologiapolityczna.pl/metafizyka-literatury-rozmowa-z-wojciechem-chojna.
Czeżowski, Tadeusz. 1989a. Pisma z etyki i teorii wartości. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich–Wydawnictwo PAN.
Czeżowski, Tadeusz. 1989b. „Trzy postawy wobec świata”. W: Tadeusz Czeżowski. Pisma z etyki i teorii wartości. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN.
Czeżowski, Tadeusz. 2009. Filozofia na rozdrożu (Analizy metodologiczne). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Davis, Todd F., i Kenneth Womack. 2001. (red.). Mapping the Ethical Turn. A Reader in Ethics, Culture, and Literary Theory, 3–79. Charlottesville–London: The University Press of Virginia.
Dąbrowski, Mieczysław. 2011. Literatura i konteksty. Rzeczy teoretyczne. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
Douglass, Rodney B. 1977. „Arystotelesowska koncepcja komunikacji retorycznej”. Pamiętnik Literacki. Czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 68 (1): 203–210.
Dybel, Paweł. 1990. „«Panie Heidegger, kiedy pan napisze etykę?» (Egzystencjalna relatywizacja fenomenu sumienia i winy w „Sein und Zeit” Martina Heideggera)”. W: Heidegger dzisiaj, red. P. Marciszuk, i C. Wodziński, Aletheia 1/4, s. 326–337.
Dziemidok, Bohdan. 1993. „Osiągnięcia i słabości formalizmu artystycznego”. Sztuka i Filozofia 6: 106–126.
Dziemidok, Bohdan. 2002. Główne kontrowersje wokół estetyki współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Eco, Umberto. 1972. Pejzaż semiotyczny. Tłum. Adam Weinsberg. Warszawa: PIW.
Eco, Umberto. 1996. Semiologia życia codziennego. Tłum. Joanna Ugniewska, i Piotr Salwa. Warszawa: Czytelnik.
Eco, Umberto. 2009. Teoria semiotyki. Tłum. Maciej Czerwiński. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Eco, Umberto. 2017. Przyszłość semiotyki. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Eskin, Michael. 2004. „Introduction: The Double „Turn” to Ethics and Literature?”. Poetics Today 25 (4): 557–572.
Frankena, William K. 1939. „The Naturalistic Fallacy”. Mind 48 (192): 464–477.
Gadamer, Hans G. 2007. Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Tłum. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Garlej, Beata. 2013. „Ingardenowskie rozumienie pojęć treść i forma dzieła sztuki literackiej”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 145: 31–47.
Garlej, Beata. 2016. Ingardenowskie jakości metafizyczne. Między otwartością a ścisłością pojęcia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Garlej, Beata. 2018. O (podstawowym) znaczeniu Ingardenowskiej kategorii konkretyzacji estetycznej. Kraków: TAiWPN Universitas.
Garlej, Beata. 2020. „Poskramianie «spojrzenia złego» na przykładzie «Doktora Faustusa» Thomasa Manna i «Łaskawych» Jonathana Littella”. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 29 (4/116): 423–435.
Garlej, Beata. 2022. „O dziele literackim w perspektywie (nie tylko) odbiorczej wrażliwości”. W: Ingardenowskie tropy w edukacji. W hołdzie Romanowi Ingardenowi w Jego Roku, red. Ewa Żmijewska, 107–118. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej.
Głowiński, Michał. 1988. „Estetyka recepcji”. W: Słownik terminów literackich, red. Janusz Sławiński, 131. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Handke, Ryszard. 2008. Poetyka dzieła literackiego: instrumenty lektury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hartman, Jan. 2001. „Spór o istnienie świata”. W: Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena, red. Andrzej J. Nowak, i Leszek Sosnowski, 250–254. Kraków: TAiWPN Universitas.
Heidegger, Martin. 1977. „List o «humanizmie»”. Tłum. Józef Tischner. W: Martin Heidegger. Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane. Oprac. Krzysztof Michalski. Tłum. Krzysztof Michalski, 76–127. Warszawa: Czytelnik.
Heidegger, Martin. 1992. „O źródle dzieła sztuki”. Tłum. Lucyna Falkiewicz. Sztuka i Filozofia 5: 9–67.
Heidegger, Martin. 1994. Bycie i czas. Tłum. Bogdan Baran. Warszawa: PWN.
Ingarden, Roman. 1938a. [rec.] „Manfred Kridl, Wstęp do badań nad dziełem literackim, Wilno 1936”. Pamiętnik Literacki. Czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 35 (1/4): 265–271.
Ingarden, Roman. 1938b. [rec.] „Zygmunt Łempicki: Forma i norma. Prace ofiarowane Kazimierzowi Wóycickiemu. Wilno 1937. S. 11–32”. Pamiętnik Literacki. Czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 35 (1/4): 271–279.
Ingarden, Roman. 1957. Studia z estetyki, t. 1. Warszawa: PWN.
Ingarden, Roman. 1960a. O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury. Warszawa: PWN.
Ingarden, Roman. 1960b. Spór o istnienie świata, t. 1. Warszawa: PWN.
Ingarden, Roman. 1966a. Sprawa formy i treści w dziele literackim, „Życie Literackie”, R. 5, 1937, s. 153–167. W: Ingarden, Studia z estetyki, t. 2. Warszawa: PWN, 358–359.
Ingarden, Roman. 1966b. Studia z estetyki, t. 2. Warszawa: PWN.
Ingarden, Roman. 1970a. „Czego nie wiemy o wartościach”. W: Roman Ingarden. Studia z estetyki, t. 3. Warszawa: PWN.
Ingarden, Roman. 1970b. „Formy obcowania z dziełem literackim”. W: Roman Ingarden. Studia z estetyki, t. 3. Warszawa: PWN.
Ingarden, Roman. 1970c. Studia z estetyki, t. 3. Warszawa: PWN.
Ingarden, Roman. 1972. Z teorii języka i filozoficznych podstaw logiki. Warszawa: PWN.
Ingarden, Roman. 1976. O poznawaniu dzieła literackiego. Tłum. Danuta Gierulanka. Warszawa: PWN.
Ingarden, Roman. 1987a. „O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych”. Tłum. Adam Węgrzecki. W: Roman Ingarden. Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Ingarden, Roman. 1987b. Spór o istnienie świata, t. 2. Warszawa: PWN.
Ingarden, Roman. 1989. Wykłady z etyki. Oprac. Adam Węgrzecki. Warszawa: PWN.
Ingarden, Roman. 2000. Szkice z filozofii literatury. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Ingarden, Roman. 2005. Wybór pism estetycznych. Oprac. Andrzej Tyszczyk. Kraków: Universitas.
Jarmuszkiewicz, Anna. 2014. „Retoryka kulturowa jako model recepcji i interpretacji”. W: Prze(d)sądy. O czytaniu kultury, red. Julian Czurko, i Michał Wróblewski, 31–41. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Jazownik, Leszek. 2009. „O zapatrywaniach Romana Ingardena na jakości metafizyczne oraz na sposób ich objawiania się w dziele literackim”. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Literaria Polonica 9: 301–315.
Jedynak, Stanisław. 1967. „Błąd naturalistyczny”. Etyka 2: 289–297.
Kalaga, Wojciech. 1985. „Semioza literacka: ślad i głos”. W: Znak i semioza. Z zagadnień semiotyki tekstu literackiego, red. Wojciech Kalaga, i Tadeusz Sławek, 9–26. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kasia, Katarzyna. 2008. Rzemiosło formowania. Luigiego Pareysona estetyka formatywności. Kraków: TAiWPN Universitas.
Kłosowski, Mateusz. 2021. „W prześwitach poezji i filozofii, czyli tam, gdzie spotykają Leśmian i Heidegger”. Przestrzenie Teorii 35: 199–216.
Kmiecikowski, Waldemar. 2020. „Od piękna dzieła sztuki do Absolutu. Kilka refleksji wokół jakości metafizycznych Romana Ingardena”. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 29 (4/116): 511–528.
Kowalski, Jerzy. 1966a. „Ingardenowska koncepcja filozofii”. Studia Philosophiae Christianae 2 (1): 107–134.
Kowalski, Jerzy. 1966b. „Romana Ingardena koncepcja materii i formy. Próba analizy krytycznej”. Roczniki Filozoficzne 14 (3): 99–125.
Kridl, Manfred. 1936. „Podstawy nauki o literaturze”. Pamiętnik Literacki. Czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 33 (1/4): 291–298.
Kristeller, Paul O. 1952. „The Modern System of the Arts. A Study in the History of Aesthetics (II)”. Journal of the History of Ideas 13 (1): 17–46.
Kulawik, Adam. 1990. Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego. Warszawa: PWN.
Makota, Janina. 1986. „Wartości estetyczne a wartości moralne w filozofii Romana Ingardena”. Etyka 22: 183–194.
Markiewicz, Henryk. 1985. „Polskie dyskusje o formie i treści”. W: Henryk Markiewicz. Świadomość literatury. Rozprawy i szkice. Warszawa: PIW.
Markowski, Michał P. 2000. „Zwrot etyczny w badaniach literackich”. Pamiętnik Literacki. Czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 91 (1): 239–244.
Moore, George E. 1919. Zasady etyki. Tłum. Czesław Znamierowski. Warszawa: M. Arct.
Mordka, Artur. 2022. „Romana Ingardena opalizacje i oscylacje literackie”. Galicja. Studia i materiały 8: 284–305.
Narecki, Krzysztof. 2003. Słownik terminów Arystotelesowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Oser, Lee. 2006. The Ethics of Modernism. Moral Ideas in Yeats, Eliot, Joyce, Woolf, and Beckett. New York: Cambridge University Press.
Pareyson, Luigi. 2009. Estetyka. Teoria formatywności. Tłum. Katarzyna Kasia. Kraków: TAiWPN Universitas.
Patočka, Jan. 1974. „Heidegger”. Tłum. K. Michalski. Znak 26 (240): 713–716.
Petryszak, Karol. 2021. Ontologia kultury. Badania nad kulturą w oparciu o zmodyfikowaną ontologię Romana Ingardena. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.
Piasecki, Jan. 2006. „Esse piękna – estetyka Władysława Stróżewskiego”. Sztuka i Filozofia 29: 215–234.
Sartre, Jean P. 1968. Czym jest literatura? Tłum. Janusz Lalewicz. Warszawa: PIW.
Sloterdijk, Peter. 2008. „Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie”. Tłum. Arkadiusz Żychliński. Przegląd Kulturoznawczy 1 (4): 40–62.
Sobota, Daniel. 2013. „Fenomenologia pytania. Daubert, Heidegger i Ingarden”. Kwartalnik Filozoficzny 41 (1): 15–43.
Stępień, Antoni. 1964. „Ingardenowska koncepcja teorii poznania”. Roczniki Filozoficzne 12 (1): 77–92.
Stróżewski, Władysław. 2001. „Jakości metafizyczne”. W: Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena, red. Andrzej J. Nowak, i Leszek Sosnowski, 126–131. Kraków: TAiWPN Universitas.
Stróżewski, Władysław. 2002. „Wartości estetyczne i nadestetyczne”. W: Władysław Stróżewski. Wokół piękna. Szkice z estetyki, 180–205. Kraków: TAiWPN Universitas.
Szekspir, William. 1984. Król Ryszard II. Tłum. Maciej Słomczyński. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Szondi, Peter. 2020. Geometria literatury. Eseje. Tłum. Łukasz Musiał. Warszawa: Biblioteka Kwartalnika „Kronos”.
Taylor, Charles. 2001. Źródła podmiotowości: narodziny tożsamości nowoczesnej. Oprac. Tadeusz Gadacz. Biblioteka Współczesnych Filozofów. Warszawa: WN PWN.
Tilghman, Benjamin J. 1991. Wittgenstein, Ethics and Aesthetics. The View from Eternity. London: Palgrave Macmillan.
Tomaszewska, Wiesława. 2008. „Jakości metafizyczne w dziele literackim”. Kwartalnik Filozoficzny 36 (2): 123–131.
Tomaszewska, Wiesława. 2014. „Jakości metafizyczne w dziele sztuki literackiej i ich poznawanie”. Studia Philosophiae Christianae 50 (2): 125–144.
Tyszczyk, Andrzej. 1993. Estetyczne i metafizyczne aspekty aksjologii literackiej Romana Ingardena. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Tyszczyk, Andrzej. 1996. „Metafizyczność poezji. O kilku koncepcjach XX-wiecznej filozofii literatury”. Roczniki Humanistyczne 44 (1): 5–16.
Ulicka, Danuta. 2002. „Poetyka – Etyka – Dogmatyka. O tzw. paradygmacie etycznym w literaturoznawstwie lat dziewięćdziesiątych”. W: Dialog, Komparatystyka, Literatura. Profesorowi Eugeniuszowi Czaplejewiczowi w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej, red. Edward Kasperski, i Danuta Ulicka, 127–150. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Ulicka, Danuta. 2016. „Tematy kulturowe w polskim literaturoznawstwie teoretycznym. Przypadek referencji albo Roman Ingarden dla początkujących i dla zaawansowanych”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 59 (4/120): 9–33.
Wachowski, Jacek. 2017. „O odbiorze dzieła literackiego”. Przestrzenie Teorii 28: 95–107.
Warchała, Jacek. 2019. Formy perswazji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Włodarczyk, Anna. 2014. Etyka interpretacji tekstu literackiego. Postmodernizm, humanizm, dydaktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Worsowicz, Monika. 2016. „Triada retoryczna (logos, etos, patos) a perswazyjność sylwetki prasowej”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 31 (1): 137–147.
Wróbel, Łukasz. 2020. „«Zstępowanie w praźródła bytu». Ingardenowska koncepcja jakości metafizycznych”. W: Doświadczanie świata. Eseje o myśli Romana Ingardena, red. Tomasz Maślanka, 219–233. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Wysłouch, Seweryna. 2001. Literatura i semiotyka. Warszawa: PWN.
Žižek, Slavoj. 1998. „Patrząc z ukosa”. Tłum. Paweł Dybel, i Joanna Bator. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja 1/2 (49/50): 161–184.