Bauman, Zygmunt. 1996. Etyka ponowoczesna. Tłum. Janina Bauman i Joanna Tokarska-Bakir. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bloom, Allan. 2021. „Demokratyzacja Uniwersytetu”. Tłum. Paweł Lipszyc. Kronos nr 3: 58 – 81.
Bloom, Allan. 1987/2012. The Closing of American Mind: How Higher Education Has Failed Democracy and Impoverished the Souls of Today’s Students. New York: Simon & Schuster. Pol.: Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów. Tłum. Tomasz Bieroń. Poznań: Zysk i S-ka, 2012.
Fleck, Ludwik. 2006. Psychosocjologia poznania naukowego. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Gadamer, Hans-Georg. „Autorytet i wolność krytyczna”. Tłum. Paulina Sosnowska. W: Hans-Georg Gadamer. Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane. Tłum. Paulina Sosnowska, Agata Mergler, Andrzej Przyłębski i Piotr Dehnel, 157–164. Warszawa: Wydawnictwa UW, 2008a.
Gadamer, Hans-Georg. „Idea uniwersytetu — wczoraj, dziś, jutro”. Tłum. Paulina Sosnowska. W: Hans-Georg Gadamer. Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane. Tłum. Paulina Sosnowska, Agata Mergler, Andrzej Przyłębski i Piotr Dehnel, 240 – 257. Warszawa: Wydawnictwa UW, 2008b.
Klementewicz, 2019. Tadeusz. „Niewolnicy Elseviera. Konsensus Waszyngtoński w naukach społecznych?”. Studia Krytyczne nr 8: 14–42.
Kołakowski, Leszek. 1984. „Mała etyka”. W: Leszek Kołakowski. Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, 83–120. Londyn: Aneks.
Kołakowski, Leszek. 1999. „Neutralność i wartości akademickie”. Tłum. Andrzej Pawelec. W: Leszek Kołakowski. Moje słuszne poglądy na wszystko, 137–155. Kraków: Znak.
Kotarbiński, Tadeusz. 1987. Niektóre problemy etyki niezależnej. W: Tadeusz Kotarbiński. Pisma etyczne, 150–163. Wrocław: Ossolineum.
Kotarbiński, Tadeusz. 1960. Sprawność i błąd. (Z myślą o dobrej robocie nauczyciela). Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Lacapra, Dominick. 2009. „Uniwersytet w ruinie?”. W: Dominick Lacapra. Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna. Tłum. Katarzyna Bojarska. Kraków: Universitas.
Lem, Pola. 2021. „Elsevier lobbing UKRI last minute over funder’s OA policy”. Research Professional News 05 AUG 2021. Dostęp 21.06.2023. https://www.researchprofesssional news.com/rr-news-uk-open-access-2021-8-elsevier-lobbying-ukri-last-minute-over-funder-s-oa-policy/.
Lilla, Mark. 2018. Koniec liberalizmu, jaki znamy. Requiem dla polityki tożsamości. Tłum. Łukasz Pawłowski. Warszawa: Biblioteka Kultury Liberalnej.
Lyotard, Jean-François. 1997 Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy. Tłum. Małgorzata Kowalska i Jacek Migasiński. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Merleau-Ponty, Maurice. 2021. „Humanizm i terror. Esej o problemie komunizmu”. W: Maurice Merleau-Ponty i Jean-Paul Sartre. Zerwanie, humanizm i terror. Tłum. Jacek Migasiński. Warszawa: Wydawnictwo Agora.
Oakeshott, Michael Joseph. 2008. O postępowaniu człowieka. Tłum. Michał Szczubiałka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Osiński, Zbigniew Józef. 2022. „Zastosowanie analizy domeny wiedzy do rozpoznania stanu badań nad kulturą cyfrową. Możliwości i problemy na przykładzie bazy Scopus”. Przegląd Biblioteczny z. 4: 500–518.
Readings, Bill. 1996. The University in Ruins. Cambridge: Harvard University Press.
Sartre, Jean-Paul. 1968. Prezentacja „Temps Modernes”. W: Jean-Paul Sartre. Czym jest literatura? Wybór szkiców krytycznoliterackich. Tłum. Janusz Lalewicz. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Tugendhat, Ernst. 2004. Wykłady o etyce. Tłum. Janusz Sidorek. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Żylicz, Maciej. 2015. „Kiedy zniesienie habilitacji będzie stymulować jakość uprawianej nauki w Polsce?”. Nowotwory. Journal of Oncology vol. 65, nr 4: 298–301. DOI: 105603/ NJ0. 2015.0059. Dostęp 12.11.22. www.nowotwory.viamedica.plhttps/ journals.viamedica.pl/nowotwory_journal_of_oncology/article/view/NJO.2015.0059/31324.