Od 1 września 2025 r., a więc od początku nowego roku szkolnego 2025/2026, wprowadzone zostaną zmiany w kształceniu i wychowaniu realizowanym przez polską oświatę. Jedną ze zmian jest zastąpienie dotychczasowego przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie, przedmiotem Edukacja zdrowotna. Zmiana ta wywołuje liczne kontrowersje i wzbudza debatę publiczną na poziomie ideologicznym i światopoglądowym. Swoje stanowisko, w tym jakże ważnym temacie zaprezentowała Konferencja Episkopatu Polski oraz wiele innych środowisk. W debacie medialnej pojawiły się uwagi odmawiające Kościołowi katolickiemu w Polsce prawa do udziału w tej dyskusji oraz podejmowania działań mających na celu formowanie sumień polskiego społeczeństwa. Artykuł dokonuje analizy sytuacji dotyczącej wprowadzenia nowego przedmiotu oraz analizy treści, które będą nauczane zgodnie z podstawą programową. Postawiona zostanie teza, iż po pierwsze proponowane treści, przynajmniej w pewnym swym zakresie, mogą być szkodliwe dla młodego człowieka. Po drugie, podjęta zostanie próba uzasadnienia nie tylko prawa, ale i konieczności wystąpienia Kościoła w tym temacie oraz to, iż rodzice mają prawo nie zgodzenia się, aby ich dzieci uczęszczały na ten przedmiot. W artykule zastosowana zostanie metoda analizy źródeł, materiałów i dokumentów dotyczących wskazanych kwestii.
Zasady cytowania
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Kościół i Prawo · ISSN 0208-7928 · e-ISSN 2544-5804 · DOI: 10.18290/kip
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)