Artykuł naświetla rozwój kultu Najświętszego Serca Jezusa w wyniku nauczania trzech posoborowych papieży: Pawła VI, Jana Pawła II i Benedykta XVI. Wszyscy trzej, nawiązując stale do pism i przemów swoich poprzedników, w pierwszej linii Leona XIII, Piusa XI i Piusa XII, których osobisty wkład w propagowanie kultu NSJ jest nie do przecenienia, permanentnie je pogłębiali i dostosowywali do nowych potrzeb Kościoła posoborowego, zgodnie z dewizą, że w dziejach Kościoła „stare” i „nowe” zawsze są ze sobą głęboko zespolone.
Paweł VI upatrywał w kulcie Serca Jezusa wieloraki potencjał duchowy i uczynił Je inspiracją, siłą i narzędziem soborowej odnowy ducha i obyczajów. Jan Paweł II proklamował teologię Boskiego serca niestrudzenie przez cały swój, uwypuklając w nim wymiar chrystocentryczny, eklezjalny i misyjny. Jego wielką zasługą jest ścisłe powiązanie kultu Jezusowego Serca z kultem Bożego miłosierdzia i ukazanie pierwszego z nich jako objawienia, źródła i pośrednika miłosierdzia Boga Ojca. Benedykt XVI w swojej bogatej naukowej i pastoralnej spuściźnie unaocznił, że miłujące Serce Boga objawiło się w całej trwającej historii zbawienia w trzech odsłonach: jako otwarte Serce Boga, przebite Serce Syna Bożego i bicie obydwu w sercach chrześcijan.
Zasady cytowania
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Kościół i Prawo · ISSN 0208-7928 · e-ISSN 2544-5804 · DOI: 10.18290/kip
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)