Data publikacji : 2025-12-15

Immersja w sztuce: sztuka hybrydowa i sztuka żywa

Abstrakt

Niniejszy artykuł analizuje cechy sztuki przypisywane działaniom twórców wykorzystujących najnowsze narzędzia technologiczne. Rozważa również proces, w jaki ta sztuka wpływa na odbiorcę. W artykule zademonstruję zawłaszczający i redukcyjny charakter tego znaczenia „zanurzenia”. W tym celu wykorzystam antropologiczną koncepcję sztuki, zwłaszcza koncepcję A. Gella, w której podkreśla się relacyjny charakter sztuki. Poprzez opis dwóch studiów przypadku: performansu zrealizowanego w ramach Festiwalu XR we Florencji w lipcu 2024 roku oraz czasoprzestrzeni Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Warszawie, zgłębię zakres tej obecnie popularnej koncepcji i zaproponuję kierunek interpretacji ludzkiego „zanurzenia” w świecie.

Słowa kluczowe:

immersja, sztuka żywa, sztuka hybrydowa, życie zintegrowane, Festiwal XR, Muzeum Żołnierzy Wyklętych



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Zasady cytowania

Kawalec, A. (2025). Immersja w sztuce: sztuka hybrydowa i sztuka żywa. Roczniki Kulturoznawcze, 16(4), 113–130. https://doi.org/10.18290/rkult25164.7

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Kulturoznawcze · ISSN 2082-8578 | eISSN 2544-5219 | DOI: 10.18290/rkult

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)