Data publikacji : 2023-10-27

Fenomenologia postrzegania (dla zachowania) dziedzictwa kulturowego. Spostrzeżenia na temat wybrzeża kenii

Abstrakt

Współczesna społeczna świadomość dziedzictwa kulturowego wyraża się przede wszystkim w ‎rozumieniu dziedzictwa niematerialnego zgodnie ze współczesnymi teoriami percepcji. Teorie ‎te wiążą tryb krytyczno-poznawczy z domeną sensoryczną. Jednak, aby docenić i chronić ‎dziedzictwo kulturowe występujące, czy to w formie praktyk rytualnych, narracji ‎symbolicznych, mitów o stworzeniu, czy też doświadczeń religijnych i mistycznych, konieczna ‎jest interpretacja i poszanowanie istnienia i działania różnych grup kulturowych. Zatem, ‎rzetelna analiza niematerialnych wymiarów dziedzictwa kulturowego musi uwzględniać rolę i ‎status ontologiczny ludzkich emocji i wyobraźni, zaangażowanych w procesy percepcyjne, ‎poznawcze i interpretacyjne.‎

Jednostki są aktorami w danej przestrzeni i wchodzą z nią w interakcje zależnie od tego, jak często mają z nią kontakt. Wielokrotne pobyty badawcze na wybrzeżu kenijskim ‎dały autorce możliwość wejścia w proces komunikacji z określonym środowiskiem naturalnym ‎i kulturowym. Niniejszy artykuł przedstawia partycypacyjny proces wzbogacania i interpretacji ‎niematerialnego dziedzictwa kulturowego, który obejmuje uczucia i emocje w analizie wiedzy ‎wynikającej z tego podejścia badawczego.‎

Słowa kluczowe:

postrzeganie dziedzictwa kulturowego, wybrzeże Kenii, świadomość społeczna, kreatywność‎



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Kulturoznawcze · ISSN 2082-8578 | eISSN 2544-5219 | DOI: 10.18290/rkult

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)