Data publikacji : 2023-10-25

Emocje i religie. Reprezentacje medialne i metafory wizualne emocji na witrynach www

Abstrakt

W artykule omówiono dwa zagadnienia badawcze: medialne reprezentacje emocji (cyfrowe słowniki emocji) oraz wizualne metafory emocji w internetowych materiałach o tematyce religii w czasie pandemii.

Do analiz wykorzystano dwie techniki badawcze: analizę treści oraz analizę metafor wizualnych. Za pomocą słów kluczowych „religia” i „koronawirus” uzyskano 100 naturalnych wyników z wyszukiwarki Google (tzw. wyszukiwanie organiczne), pochodzących z całego świata, m.in. z Wielkiej Brytanii, USA, Polski, Kanady, Indii, Izraela, Iranu, Katar, Korei Północnej, które stały się przedmiotem analizy treści. Materiałem badawczym wykorzystanym do badania metafor były wybrane ilustracje z motywami religijnymi, zamieszczone w międzynarodowym katalogu fotografii i ilustracji, pochodzących z czasu pandemii COVID-19. Analizą metafor objęto wybrane ilustracje, które charakteryzowały się najbogatszą semantyką wizualną i spełniały przynajmniej jeden z wymogów definicyjnych metafory wizualnej.

Na podstawie analiz wirtualnych słowników emocji strachu (i towarzyszącej nieufności), złości/gniewu, szczęścia/radości (i towarzyszących: nadziei, zaufania, zadowolenia, równowagi psychicznej, spokoju, bliskości, solidarności, współczucia, troski, pocieszenia) i smutku/niepewności sformułowano ogólny wniosek o wzbogacaniu emocjonalnej kultury medialnej o nowe konteksty użycia języka. Opisane przykłady wizualnych metafor emocji pozwoliły na odczytanie technik kompozycyjnych, symboliki, kolorystyki, kontrastu i elementów zaczerpniętych z metafor pierwotnych.

Wyniki stanowią przyczynek do badań nad społeczną koncepcją emocji w mediach cyfrowych oraz nowych kontekstów ich medialnych reprezentacji. Wskazują na adaptacyjne formy organizacji życia społecznego w Internecie inicjowane praktykami religijnymi, które ze swej natury mają charakter emocjonalny. Medialne reprezentacje i wizualne metafory emocji przyczyniają się do tworzenia uniwersalnych słowników emocji.

Słowa kluczowe:

religia, pandemia koronawirusa, medialne reprezentacje emocji, wizualne metafory emocji



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Kulturoznawcze · ISSN 2082-8578 | eISSN 2544-5219 | DOI: 10.18290/rkult

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)