Data publikacji : 2023-10-25

Mechanizmy generowania emocji w mediach audialnych

Abstrakt

Treści audialne uważane są za wyjątkowo intymne i łatwo generujące emocje słuchaczy. Celem niniejszego artykułu jest określenie mechanizmów afektywnych wykorzystywanych w produkcjach audio w okresie pandemii COVID-19.

Analizie poddano program radiowy polskich rozgłośni publicznych i komercyjnych oraz szeroko rozumiany segment mediów audio: podcasty oraz serwisy streamingowe z Europy, Stanów Zjednoczonych i Australii. Brano pod uwagę treści powstałe w okresie tzw. pierwszej fali pandemii (marzec–czerwiec 2020). Nagrania dźwiękowe analizowano w czterech aspektach odpowiadających podstawowym elementom struktury treści audialnych: słowo, muzyka, efekty akustyczne i cisza. W badaniach została uwzględniona perspektywa nadawcy projektującego reakcje afektywne publiczności oraz specyfika pracy dziennikarzy radiowych w okresie pandemii.

Badania potwierdziły funkcjonowanie w produkcjach audio mechanizmów wzmacniania i regulowania emocji we wszystkich analizowanych obszarach. Szczególnie dotyczy to nacechowanej emocjonalnie leksyki, ekspresji głosowej, doboru repertuaru muzycznego oraz rozwiązań w edycji dźwięku. Warte podkreślenia jest eksponowanie w analizowanym okresie znaczenia ciszy jako akustycznego ekwiwalentu dystansu, braku, izolacji. Zaproponowano katalog mechanizmów generowania i modulowania emocji w mediach audialnych.

Badanie pokazuje, w jaki sposób dźwięk jest przekaźnikiem emocji w mediach.

Słowa kluczowe:

radio, audio media, podcast, emocje, pandemia koronawirusa



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Kulturoznawcze · ISSN 2082-8578 | eISSN 2544-5219 | DOI: 10.18290/rkult

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)