Mikołaj Kopernik często przedstawiany jest jako samotny geniusz, który dokonał rewolucyjnego zerwania z tradycją astronomii ptolemejskiej. Niniejszy tekst proponuje alternatywne ujęcie, w którym polski uczony ukazany zostaje jako ogniwo w długim łańcuchu rozwoju wiedzy astronomicznej, obejmującym również uczonych arabskich ze szkoły w Maraghe, takich jak: Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī, Ibn al-Shāṭir czy Ali Qushji. W oparciu o ustalenia historyków nauki oraz koncepcje Bruno Latoura i nurtu Science and Technology Studies artykuł ukazuje teorię heliocentryczną jako efekt stopniowych przemian teoretycznych i matematycznych, a nie nagłego zerwania. Zamiast mitologii samorodnego odkrycia proponuje się spojrzenie na naukę jako zjawisko sieciowe i historycznie usieciowione, w którym innowacje są możliwe dzięki współdzielonemu dorobkowi wielu tradycji, języków i pokoleń badaczy.
Zasady cytowania
Cited by / Share
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Kulturoznawcze · ISSN 2082-8578 | eISSN 2544-5219 | DOI: 10.18290/rkult
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)