Data publikacji : 2025-03-26

Muzykalizacja niektórych sekwencji Adama ze św. Wiktora występujących w Polsce

Abstrakt

Jerzy Pikulik przed laty szczegółowo analizował sekwencje Adama ze św. Wiktora, przyjmując, że około 40 z nich można z dużą pewnością przypisać temu autorowi. Jednak odwołując się do najnowszych badań nad twórczością Adama, obecnie uznaje się, że liczba przypisywanych mu utworów wynosi łącznie 58. Niniejszy artykuł podejmuje problematykę wyników ponownej kwerendy polskich źródeł rękopiśmiennych, mającej na celu identyfikację kolejnych tytułów sekwencji Adama ze św. Wiktora, występujących na ziemiach polskich. Ustalono obecność w polskich przekazach sześciu innych sekwencji: Quam dilecta tabernacula, Iocundare plebs fidelis, Hodiernae lux diei, Precursorem summi regis, Laudes crucis attollamus, Mane prima sabati. W artykule powyższe kompozycje zostały poddane także analizie muzykologicznej, jak również wskazano współczesne możliwości twórczego wykorzystywania tekstów i melodii interesującego nas poety i kompozytora.

Słowa kluczowe:

sekwencja, Adam ze św. Wiktora, twórczość gregoriańska, Jerzy Pikulik, źródła rękopiśmienne



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Kulturoznawcze · ISSN 2082-8578 | eISSN 2544-5219 | DOI: 10.18290/rkult

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)