Data publikacji : 2024-06-26

Zdehumanizowany gatekeeping i przyszłość mediów i dziennikarstwa

Abstrakt

Artykuł prezentuje analizę ewolucji gatekeepingu w mediach, na tle rozwoju technologii, w szczególności sztucznej inteligencji (AI). Tradycyjny model gatekeepingu, oparty na selekcji informacji przez redaktorów lub instytucje, ulega transformacji w obliczu cyfryzacji i demokratyzacji dostępu do platform cyfrowych. Współczesne media przechodzą od centralizowanego filtrowania informacji ku modelowi, gdzie użytkownicy i algorytmy stają się nowymi strażnikami bram informacyjnych, umożliwiając szerokie udostępnianie treści. W artykule analizowane są konsekwencje wprowadzenia AI do procesów redakcyjnych, ukazując zarówno potencjalne korzyści, jak i zagrożenia związane z automatyzacją dziennikarstwa. Wyróżnione zostały trzy scenariusze zmian dziennikarstwa. W kontekście tych zmian, autor podkreśla konieczność rozwijania etycznych i transparentnych praktyk stosowania AI w mediach, edukacji zawodowej oraz poszukiwania odpowiedzi na pytania etyczne i prawne związane z nową rolą AI jako gatekeepera. Dyskusja ta ukazuje złożoność wyzwań i możliwości, które niesie ze sobą digitalizacja w obszarze mediów i dziennikarstwa, zachęcając do dalszych badań nad rosnącym wpływem AI na przyszłość tej branży.

Słowa kluczowe:

media, gatekeeping, artificial intelligence, dziennikarstwo, cyfryzacja



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Kulturoznawcze · ISSN 2082-8578 | eISSN 2544-5219 | DOI: 10.18290/rkult

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)