Data publikacji : 2024-03-29

Skandynawskie podejście do multisensoryki w designie

Abstrakt

Podejście sensoryczne jest nierozerwalnie związane z wzornictwem przemysłowym. Prototypy ‎i/lub produkty wchodzące do produkcji są doświadczane na poziomie sensorycznym. Tekst ma ‎na celu zbadanie metod i technik wykorzystywanych przez skandynawskich projektantów pod ‎kątem multisensoryki. Aby podkreślić szerokie spektrum tematu, pod uwagę zostaną wzięte ‎różnorodne materiały. Drewno zapewnia bodźce wizualne, dotykowe i zapachowe, które zostały ‎wykorzystane zarówno w projektach koncepcyjnych, jak i komercyjnych. Szkło, często ‎rozważane wyłącznie pod kątem wizualnym, wnosi walor dotyku w postaci kształtu i faktury. ‎Słuchowa natura designu jest również wykorzystywana w nowej fali eksperymentów w sferze ‎tekstyliów. W szerszej perspektywie wiele firm stosuje również techniki brandingu ‎wykorzystujące olfaktoryczne konotacje skandynawskiego dziedzictwa. Podsumowując, ‎zagadnienie multisensoryczności w skandynawskim designie, choć nie zostało jeszcze dokładnie ‎zbadane w międzynarodowej literaturze, stanowi ciekawą perspektywę badawczą, interesującą ‎zarówno z punktu widzenia krytyki designu, jak i kulturoznawstwa.‎

Słowa kluczowe:

design, multisensoryka, design skandynawski, user experience



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Kulturoznawcze · ISSN 2082-8578 | eISSN 2544-5219 | DOI: 10.18290/rkult

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)