Data publikacji : 2024-03-29

Zmysłowa polifonia Wilde’a, Shawa, Dostojewskiego i Szekspira w filmach Woody’ego Allena

Abstrakt

Komedie Woody’ego Allena są jak nieustający karnawał, pełen zabaw, wesołości i śmiechu — ‎jest to czas, kiedy wszystkie zmysły są pobudzone, a uczestnicy cieszą się wolnością i ‎równością. Jego dramaty są nacechowane profanacją zasad, które powszechnie uznawane są za ‎święte, a przynajmniej są ogólnie respektowane. Większość filmów Allena jest antyelitarna; ‎pokazuje niejednokrotnie dysfunkcjonalność hierarchicznych relacji oraz ukazuje postaci, które ‎często zachowują się w niestosowny, prowokujący, a nawet odpychający sposób. Autorka ‎niniejszego artykułu analizuje wybrane filmy Woody’ego Allena, nawiązując do teorii Michaiła ‎Bachtina na temat polifonii oraz jego konceptu karnawalizacji. Filmy te są odwróconymi ‎światami takich klasyków jak Portret Doriana Graya, Pigmalion, Zbrodnia i kara oraz Otello. ‎Reżyser stale prowadzi dialog z innymi artystami, pisarzami, filozofami, a nawet z Bogiem. ‎Zgadza się lub polemizuje z nimi na tematy dotyczące różnego rodzaju emocji i zmysłów w ‎humorystyczny lub ironiczny sposób.‎

Słowa kluczowe:

karnawał, zbrodnia, zmysły, kara, dialog



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Kulturoznawcze · ISSN 2082-8578 | eISSN 2544-5219 | DOI: 10.18290/rkult

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)