Published : 2025-09-30

The Formation, Aesthetics and Significance of Medieval Gardens and their Contemporary Reception

Abstract

Artykuł podejmuje próbę wskazania na jakości i wartości ogrodu średniowiecza. Ogród to przestrzeń komponowana i projektowana, której jakości estetyczne odczytywano również w kontekście moralnym. Człowiek przypisuje mu szereg znaczeń, wiąże swoje życie i aktywność z hortus. Charakter tej przestrzeni, jej elementy składowe wywołują w człowieku określone uczucia, refleksje, są celowo kształtowane dla osiągnięcia wrażenia porządku, harmonii. Ogrodowa utilitas nie wyklucza możliwości doświadczania venustas. Mówią o tym teksty średniowiecznych autorów, takich jak Walahfrid Strabo, Albert Wielki czy Piotr Crescentyn. Współczesne rekonstrukcje dawnych założeń ogrodowych, choć wierne lub inspirowane tekstami i średniowiecznymi pierwowzorami, są przez współczesnego odbiorcę odczytywane w zupełnie inny sposób. Ogród nie traci swego znaczenia, ale je zmienia, poszerza lub kieruje ku nowym jakościom, wartościom poznawczym, które zależne są od momentu historycznego i uwarunkowań kulturowych.

Keywords:

Aesthetics, hortus Conclusus, Garden, design, Petrus Crescenzi, reception, Middle Ages, herb Garden, pleasure Garden



Details

References

Statistics

Authors

Download files

pdf (Deutsch)

Altmetric indicators


Cited by / Share


Roczniki Kulturoznawcze · ISSN 2082-8578 | eISSN 2544-5219 | DOI: 10.18290/rkult

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Articles are licensed under a Creative Commons  Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)