Bartosz, B., & Żurko, M. (2014). Badanie narracyjne w podejściu interpretatywnym: wskazówka metodologiczna [Narrative examination in the interpretative approach: A methodological clue]. Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja, 4, 19–38.
Braun, V., & Clarke, V. (2021). One size fits all? What counts as quality practice in (reflexive) thematic analysis? Qualitative Research in Psychology, 18(3), 328–352.
https://doi.org/10.1080/14780887.2020.1769238
Buist, K. L., Deković, M., & Prinzie, P. (2013). Sibling relationship quality and psychopathology of children and adolescents: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 33(1), 97–106. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.10.007
Burbidge, J., & Minnes, P. (2014). Relationship quality in adult siblings with and without developmental disabilities. Family Relations, 63(1), 148–162.
https://doi.org/10.1111/fare.12047
Byrne, D. A. (2022). Worked example of Braun and Clarke’s approach to reflexive thematic analysis. Quality & Quantity, 56, 1391–1412. https://doi.org/10.1007/s11135-021-01182-y
Cuskelly, M. (2016). Contributors to adult sibling relationships and intention to care of siblings of individuals with Down syndrome. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 121(3), 204–218. https://doi.org/10.1352/1944-7558-121.3.204
Cuskelly, M., & Gunn, P. (2003). Sibling relationships of children with Down syndrome: Perspectives of mothers, fathers, and siblings. American Journal on Mental Retardation, 108(4), 234–244.
Dunn, J. (2009). Przyjaźnie dzieci [Children’s friendships]. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Frankl, V. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu [Man’s search for meaning]. Wydawnictwo Czarna Owca.
Gino, F., & Galinsky, A. D. (2012). Vicarious dishonesty: When psychological closeness creates distance from one’s moral compass. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 119(1), 15–26. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2012.03.011
Greszta, E., Ryś, M., & Świderska, J. (2019). Okazywanie czułości między rodzicami i dziećmi – w narracjach dzieci chorujących na białaczkę [Affection between parents and children in narratives of children with leukemia]. Quarterly Journal Fides et Ratio, 2(38), 339–364. https://doi.org/10.34766/fetr.v2i38.85
Hinde, R. A. (1976). On describing relationships. Child Psychology & Psychiatry & Allied Disciplines, 17(1), 1–19. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00370.x
Hodapp, R. M., & Urbano, R. C. (2007). Adult siblings of individuals with Down syndrome versus with autism: Findings from a large‐scale US survey. Journal of Intellectual Disability Research, 51(12), 1018–1029. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2007.00994.x
Jurkiewicz, P. (2017). Rodzeństwo osób z niepełnosprawnością intelektualną w drodze od osamotnienia do zaradności, zrozumiałości i sensowności [Siblings of persons with intellectual disabilities and their journey from loneliness to resourcefulness, intelligibility and meaningfulness]. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Kaufmann, J. C. (2021). Wywiad rozumiejący [Interview that understands]. Oficyna Naukowa.
Kasten, H. (1997). Rodzeństwo: ideały, rywale, powiernicy [Siblings: ideals, rivals, and confidants]. Springer PWN.
Kowalewski, L. (2008). Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych [Psychological and social situation of children with disabilities]. In I. Obuchowska (Ed.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie [Disabled child in the family] (pp. 24–48). WSiP.
Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów [How to interview]. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lewandowska-Walter, A., & Błażek, M. (2018). Test Relacji Rodzinnych [Family Relations Scale]. Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Lieblich, A., Tuval-Mashiach, R., & Zilber, T. (1998). Narrative research: Reading, analysis, and interpretation. SAGE Publishing.
Mandleco, B., & Webb, A. E. M. (2015). Sibling perceptions of living with a young person with Down syndrome or autism spectrum disorder: An integrated review. Journal for Specialists in Pediatric Nursing, 20(3), 138–156. https://doi.org/10.1111/jspn.12117
Meltzer, A., & Kramer, J. (2016). Siblinghood through disability studies perspectives: Diversifying discourse and knowledge about siblings with and without disabilities. Disability & Society, 31(1), 17–32. https://doi.org/10.1080/09687599.2015.1127212
Orsmond, G. I., & Seltzer, M. M. (2007). Siblings of individuals with autism or Down syndrome: Effects on adult lives. Journal of Intellectual Disability Research, 51(9), 682–696.
https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2007.00954.x
Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju [Parents and siblings of children with developmental disorders]. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Prino, L. E., Scigala, D., Fabris, M. A., & Longobardi, C. (2019). The moderating role of gender in siblings of adults with intellectual disabilities. Interpersona. An International Journal on Personal Relationships, 13(1), 1–13. https://doi.org/10.5964/ijpr.v13i1.323
Robin, R. (1980). Badanie pól semantycznych: doświadczenia Ośrodka Leksykologii Politycznej w Saint-Cloud [Examination of semantic fields: The experience of the Saint-Cloud Political Lexicography Centre]. In M. Głowiński (Ed.), Język i Społeczeństwo (pp. 252–256). Czytelnik.
Siuta, J. (2009). Słownik psychologii [A dictionary of psychology]. Krakowskie Wydawnictwo Naukowe.
Sommantico, M., Parrello, S., & De Rosa, B. (2020). Adult siblings of people with and without intellectual and developmental disabilities: Sibling relationship attitudes and psychosocial outcomes. Research in Developmental Disabilities, 99, Article 103594.
https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103594
Straś-Romanowska, M. (1992). Los człowieka jako problem psychologiczny. Podstawy teoretyczne [Fate of man as a psychological issue. Theoretical foundations]. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Straś-Romanowska, M. (2010). Badania ilościowe vs. jakościowe – pytanie o tożsamość psychologii [Quantitative and qualitative research: The identity of psychology]. Roczniki Psychologiczne, 13(1), 97–105.
Straś-Romanowska, M. (2016). Podmiot osobowy w świecie współczesnym [The personal subject in the modern world]. Psychologia Rozwojowa, 21(2), 15–25.
Szarecka, W. (2013). Rodzeństwo osoby niepełnosprawnej intelektualnie. Studium przypadku [Siblings of a person with an intellectual disability: A case study]. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 2, 75–92. https://doi.org/10.14746/ikps.2013.2.04
Taunt, H. M., & Hastings, R. P. (2002). Positive impact of children with developmental disabilities on their families: A preliminary study. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 37(4), 410–420.
Tomeny, T. S., Ellis, B. M., Rankin, J. A., & Barry, T. D. (2017). Sibling relationship quality and psychosocial outcomes among adult siblings of individuals with autism spectrum disorder and individuals with intellectual disability without autism. Research in Developmental Disabilities, 62, 104–114. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2017.01.008
Ünal, N., & Baran, G. (2011). Behaviors and attitudes of normally developing children toward their intellectually disabled siblings. Psychological Reports, 108(2), 553–562.
https://doi.org/10.2466/07.10.21.PR0.108.2.553-562
Walęcka-Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w aspekcie funkcjo-nowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych [Interpersonal relations between adult siblings in the aspect of psychosocial functioning and critical life events]. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Walęcka-Matyja, K., & Przybylak, A. (2013). Sytuacja życiowa rodzeństwa osób z niepełnosprawnością intelektualną [Life situation of siblings of persons with an intellectual disability]. In D. Müller & A. Sobczak (Eds.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji [Development and supporting development in light of rehabilitation] (pp. 69–89). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Żurko, M. (2020). Przyjaźń w okresie dorastania w perspektywie psychologii rozwoju [Friendship during adolescence in light of developmental psychology]. Zakład Wydawniczy Nomos.