Aboujaoude, E. (2017). Introduction. In K. S. Young & C. N. de Abreau (Eds.), Uzależnienie od Internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia [Internet addiction. Prevention, diagnosis, therapy] (Mateusz Jastrzębski, Trans., pp. 5–6). Fundacja Dolce Vita.
Alfredsson Ågren, K. (2020). Internet use and digital participation in everyday life. Adolescents and young adults with intellectual disabilities. Department of Health, Medical and Caring Sciences Linköping University.
Bedyńska, S., & Cypryańska, M. (2013). Zaawansowane metody tworzenia wskaźników – eksploracyjna analiza czynnikowa i testowanie rzetelności skal [Advanced methods of index creation: An explorative factor analysis and testing scale reliability]. In S. Bedyńska & M. Cypryańska (Eds.), Statystyczny drogowskaz. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego [The statistical signpost: A practical introduction to statistical reasoning] (pp. 245–283). Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Caton, S., & Chapman, M. (2016). The use of social media and people with intellectual disability: A systematic review and thematic analysis. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 41(2), 125–139. https://doi.org/10.3109/13668250.2016.1153052
CBOS. (2018). Dzieci i młodzież w internecie – korzystanie i zagrożenia z perspektywy opiekunów [Children and young people on the Internet: The usage and risks from the carers’ perspective] (Research Report No. 129). https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_129_18.PDF
CBOS. (2019). Oszacowanie rozpowszechnienia oraz identyfikacja czynników ryzyka i czynników chroniących hazardu i innych uzależnień behawioralnych [Assessing the prevalence and identification of risk and protective factors for gambling and other behavioral addictions] (Research Report). https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=9249205
CBOS. (2022). Korzystanie z internetu w 2022 roku [Internet usage in 2022]. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_077_22.PDF
Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności [Special pedagogy: From tradition to the present]. Wydawnictwo Impuls.
Cudo, A., Kopiś, N., & Stróżak, P. (2016). Problematyczne używanie Internetu oraz problematyczne korzystanie z gier komputerowych wśród studentów kierunków społecznych i humanistycznych [Problematic internet use and problematic computer game use by students of social and humanistic studies]. Hygeia Public Health, 51(4), 389–397.
Fan, X., & Wang, L. (1998). Effects of potential confounding factors on fit indices and parameter estimates for true and misspecified SEM models. Educational and Psychological Measurement, 58(5), 701–735. https://doi.org/10.1177/0013164498058005001.
Grzegorzewska, I., & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne [Behavioral addictions]. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hankała, A. (2009). Zagrożenia dla osób niepełnosprawnych związane z korzystaniem z mediów elektronicznych [Threats faced by people with disabilities involved in the use of electronic media]. In J. Bednarek & A. Andrzejewska (Eds.), Cyberświat – możliwości i zagrożenia (pp. 203–216). Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
Internet World Stats. (2023). https://www.internetworldstats.com/stats.htm
Izdebski, P., & Kotyśko, M. (2016). Problemowe korzystanie z nowych mediów [The problematic use of new media]. In B. Habrat (Ed.), Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne [Gambling disorder and other so-called behavioral addictions] (pp. 219–304). Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Jarczyńska, J., & Orzechowska, A. (2014). Siecioholizm i fonoholizm zagrożeniem współczesnej młodzieży [Internet and phone addiction threatening today’s youth]. In J. Jarczyńska (Ed.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży [Behavioral addictions and problematic behaviors in youth] (pp. 121–146). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Jenaro, C., Flores, N., Cruz, M., Pérez, M. C., Vega, V., & Torres, V. A. (2018). Internet and cell phone usage patterns among young adults with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(2), 259–272. https://doi.org/10.1111/jar.12388.
Kłak, E. (2020). Wykorzystywanie Internetu przez dzieci i młodzież – pozytywne i praktyczne aspekty oraz zagrożenia [Internet use in children and adolescents: Positive and practical aspects, and threats]. Kultura – Przemiany – Edukacja, 8, 193–203.
Krzyżak-Szymańska, E. (2018). Uzależnienia technologiczne u dzieci i młodzieży. Teoria, profilaktyka, terapia – wybrane zagadnienia [Technological addictions in children and adolescents: Theory, prevention, therapy – Selected issues]. Wydawnictwo Impuls.
Krzyżak-Szymańska, E. (2019). Charakterystyka zjawiska problemowego używania Internetu oraz telefonu komórkowego przez młodzież uczącą się z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim [Characteristics of problematic use of the Internet and mobile phones by school students with mild intellectual disability]. https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=1768880
Lange, R. (Ed.) (2021). Nastolatki 3.0 Raport z ogólnopolskiego badania uczniów [Teenagers 3.0: A report on the national survey of school students]. NASK–Państwowy Instytut Badawczy. https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/4295,RAPORT-Z-BADAN-NASTOLATKI-30-2021.html
Makaruk, K., & Wójcik, A. (2012). EU NET ADB, Badanie nadużywania Internetu przez młodzież w Polsce i Europie [EU NET ADB: Study of Internet Abuse by Youth in Poland and Europe]. Fundacja Dzieci Niczyje.
Masłyk, T., & Migaczewska, E. (2014). Portret aktywnego, niepełnosprawnego użytkownika sieci internetowej [The portrait of the active Internet user with a disability]. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, 3(12), 25–39.
Plichta, P. (2013). Młodzi użytkownicy nowych mediów z niepełnosprawnością intelektualną – między korzyściami i zagrożeniami [Young users of new media with intellectual disabilities: Benefits and risks]. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 12(1), 121–138.
Plichta, P. (2017). Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w erze cyfrowej [Socialisation and education of children and adolescents with intellectual disability in the digital age]. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Plichta, P. (2023). Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną a TIK [Children With Intellectual Disability and ICT]. Fundacja Szkoła z Klasą.
Poprawa, R. (2011a). Problematyczne używanie Internetu – nowe wyzwania dla psychologii zdrowia [Problematic Internet use: New challenges for health psychology]. In M. Górnik-Durose & J. Mateusiak (Eds.), Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza (pp. 215–243). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Poprawa, R. (2011b). Test problematycznego używania Internetu. Adaptacja i ocena psychometryczna Internet Addiction Test K. Young [Adaptation and Psychological Assessment of the Internet Addiction Test by K. Young]. Przegląd Psychologiczny, 54(2), 193–216.
Sharabi, A., & Margalit, M. (2011). Virtual friendships and social distress among adolescents with and without learning disabilities: The subtyping approach. European Journal of Special Needs Education, 26(3), 379–394.
Skowroński, B. (2013). Internet i związane z nim zagrożenia w opinii gimnazjalistów oraz ich rodziców [Internet and related threats: Opinions of gimnazjum students and their parents]. Seminare, 33, 221–239.
Warzecha, K. (2018). Charakterystyka zjawiska ryzykownego i problemowego korzystania z Internetu i telefonów komórkowych przez młodzież szkół podstawowych [Characteristics of the risky and problematic Internet and phone use by primary school students] (Report). https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=8591886
Warzecha, K., Krzyżak-Szymańska, E., Wójcik, A., & Żądło, T. (2016). Charakterystyka zjawiska hazardu i patologicznego używania Internetu wśród młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych [Characteristics of gambling and the pathological Internet use in gimnazjum and secondary school students]. https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=6826490
Young, K. S. (1998a). Caught in the net: How to recognize the signs of Internet addiction – and a winning strategy for recovery. John Wiley & Sons.
Young, K. S. (1998b). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & Behavior, 1(3), 237–244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237