The Terminology of Rabbinic Writings with Reference to Jesus and His Disciples

Mirosław S. Wróbel

Abstract


The present article presents main ideas from the detailed research presented the latest monograph of Mirosław S. Wróbel entitled “Jesus and His Followers in the Talmud. A Textological, Historical and Sociological Analysis”, Lublin: Publishing House of the Catholic University of Lublin 2013. His investigation leads him to the conclusion that in Talmudic narratives Rabbis created a specific anti-gospel which was initially transmitted verbally and then written down in various contexts of their works. The aim of this anti-gospel is to challenge the authority of Jesus of Nazareth as the Son of God and the Messiah from the house of David. Rabbinic narratives wish to show in a clear way that Jesus must not usurp any messianic and divine prerogatives. In the earlier times rabbis warned Jewish community against magic power and attractiveness of the doctrine advocated by heretics. Subsequent rabbis showed weakness and stupidity of heretical teaching, whose contradictions and lack of logic were easy to disprove by making use of proper argumentation. Jewish sages wished to prove the superiority of the Rabbinic doctrine and the biblical presentation offered by them over the Christian faith.


Keywords


Anti-Gospel; Rabbinic sources; relation between Synagogue and Church

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bauckham R., 1999, God Crucified: Monotheism and Christology in the New Testament, Grand Rapids – Cambridge.

Bauckham R., 2005, «Monotheism and Christology in the Gospel of John», [in:] Contours of Christology in the New Testament, red. R.N. Longenecker, McMaster New Testament Studies, Grand Rapids – Cambridge, s. 148-166.

Boismard M.-É., 1992, Le Diatessaron: de Tatien à Justin, Paris.

Chrostowski W., 2012, «Rabiniczny wizerunek Jezusa i chrześcijaństwa w kontekście dialogu Kościoła z Żydami i judaizmem», [in:] Jezus i chrześcijanie w źródłach rabinicznych: Perspektywa historyczna, społeczna, religijna i dialogowa, Estetyka i Krytyka nr 27 (3/2012), red. K. Pilarczyk – A. Mrozek, Kraków, s. 341-357.

Frend W.H.C., 1965, Martyrdom and Persecution in the Early Church, Oxford.

Gaston L., 1976, No Stone on Another: Studies in the Significance of the Fall of Jerusalem in the Synoptic Gospels, Supplements to Novum Testamentum, Leiden.

Goldstein M., 1950, Jesus in the Jewish Tradition, New York.

Heil J.P., «The Narrative Strategy and Pragmatics of the Temple Theme in Mark», CBQ 59 (1997) s. 76-100;

Hengel M., 1976, The Son of God: The Origin of Christology and the History of Jewish-Hellenistic Religion, London.

Iluk J., 2010, Żydowska politeja i Kościół w Imperium Rzymskim u schyłku antyku, t. 2: Żydowska antyewangelia. Antyczna tradycja i nowożytne trwanie, Gdańsk.

Illuk J., 2012, «Toledot Jeszu – przekaz talmudyczny o Jezusie i chrześcijanach w żydowskiej recepcji», [in:] Jezus i chrześcijanie w źródłach rabinicznych: Perspektywa historyczna, społeczna, religijna i dialogowa, Estetyka i Krytyka nr 27 (3/2012), red. K. Pilarczyk – A. Mrozek, Kraków, s. 181-217.

Jaffé D., 2007, Le Talmud et les origines juives du christianisme. Jésus, Paul et les judéo-chrétiens dans la littératurs Talmudique, Paris

Katz S.T., 2006, «The Rabbinic Response to Christianity», [in:] The Cambridge History of Judaism. The Late Roman-Rabbinic Period, t. 4, ed. S. T. Katz, Cambridge, s. 259-297.

Lipiński E., 2012, «Pandera & Stada and Jehoshua bar Perahya», [in:] Jezus i chrześcijanie w źródłach rabinicznych: Perspektywa historyczna, społeczna, religijna i dialogowa, Estetyka i Krytyka nr 27 (3/2012), red. K. Pilarczyk – A. Mrozek, Kraków, s. 51-66.

Maier J., 1978, Jesus von Nazareth in der talmudischen Überlieferung, Darmstadt.

Martyn J.L., 1968, History and Theology of the Fourth Gospel, New York.

Neusner J., 1983, «Varieties of Judaism in the Formative Age», [in:] Formative Judaism. Second Series, Chico, s. 59-89.

Neusner, J., 2010, Rabin rozmawia z Jezusem, tł. A. Wojtasik, Kraków.

Petersen W.L., 1994, Tatian’s Diatessaron: Its Creation, Dissemination, Significance, and History in Scholarship Leiden – New York.

Petuchowski JJ. – Thoma, C., 1995, Leksykon dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, tł. J. Kruczyńska, Warszawa.

Rosik M., 2012, «Zarzewie konfliktu między Kościołem a Synagogą (do 135 roku)», [in:] Jezus i chrześcijanie w źródłach rabinicznych: Perspektywa historyczna, społeczna, religijna i dialogowa, Estetyka i Krytyka nr 27 (3/2012), red. K. Pilarczyk – A. Mrozek, Kraków, s. 69-103.

Sanders J.T., 1993, Schismatics, Sectarians, Dissidents, Deviants: The First One Hundred Years of Jewish-Christian Relations, Valley Forge.

Schäfer P. et al. (red), 2011, Toledot Yeshu („The Life Story of Jesus”) Revisited, Tübingen.

Schäfer P., 2012, The Jewish Jesus: How Judaism and Christianity Shaped Each Other, Princeton & Oxford.

Setzer, C., «You Invent a Christ! Christological Claims as Points of Jewish – Christian Dispute», USQR 44 (1991) s. 315-328.

Simon M., 1964, Verus Israel: Étude sur les relations entre chrétiens et juifs dans l’empire romain (135-425), Paris.

Strack H.L., 1910, Jesus die Häretiker und die Christen nach den ältesten jüdischen Angaben, Leipzig.

Witaszek G., «Teologia świątyni», [in:] Życie religijne w Biblii, red. G. Witaszek, Lublin.

Wróbel M.S., 2012, «Krytyka tekstologiczna i historyczna passusów Talmudu o Jezusie i chrześcijaństwie», [in:] Jezus i chrześcijanie w źródłach rabinicznych. Perspektywa historyczna, społeczna, religijna i dialogowa, Estetyka i Krytyka nr 27 (3/2012), red. K. Pilarczyk – A. Mrozek, Kraków, s. 15-50.

Wróbel M.S., 2013, Jezus i Jego wyznawcy w Talmudzie. Analiza tekstologiczna, historyczna i socjologiczna, Lublin.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Annals of Arts

Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh

© The Learned Society of the John Paul II Catholic University of Lublin & The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Humanities


Articles are licensed under a Creative Commons  Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)